Roman Dmowski,
ur. 9 sierpnia 1864r.
Roman Dmowski, ur. 9 sierpnia 1864r.
PROSTO Z POZNANIA PROSTO Z POZNANIA
658
BLOG

Roman Dmowski - nowoczesny Polak. W rocznicę urodzin

PROSTO Z POZNANIA PROSTO Z POZNANIA Historia Obserwuj temat Obserwuj notkę 0

Roman Dmowski: Nierzadko spotykamy się ze zdaniem że nowoczesny Polak powinien jak najmniej być Polakiem. Jedni powiadają że w dzisiejszym wieku praktycznym trzeba myśleć o sobie nie o Polsce, u innych Polska zaś ustępuje miejsca – ludzkości.

Jestem Polakiem – to słowo w głębszym rozumieniu wiele znaczy.

Jestem nim nie dlatego tylko, że mówię po polsku, że inni mówiący tym samym językiem są mi duchowo bliżsi i bardziej dla mnie zrozumiali, że pewne moje osobiste sprawy łączą mnie bliżej z nimi, niż z obcymi, ale także dlatego, że obok sfery życia osobistego, indywidualnego znam zbiorowe życie narodu, którego jestem cząstką, że obok swoich spraw i interesów osobistych znam sprawy narodowe, interesy Polski, jako całość, interesy najwyższe, dla których należy poświęcić to, czego dla osobistych spraw poświęcić me wolno.

Jestem Polakiem – więc całą rozległą stroną swego ducha żyję życiem Polski, jej uczuciami i myślami, jej potrzebami, dążeniami i aspiracjami. Im więcej nim jestem, tym mniej z jej życia jest mi obce i tym silniej chcę, żeby to, co w mym przekonaniu uważam za najwyższy wyraz życia stało się własnością całego narodu.

Jestem Polakiem – więc mam obowiązki polskie: są one tym większe i tym silniej się do nich poczuwam, im wyższy przedstawiam typ człowieka.

Bo im szerszą stroną mego ducha żyję życiem zbiorowym narodu, tym jest mi ono droższe, tym większą ma ono dla mnie cenę i tym silniejszą czuję potrzebę dbania o jego całość i rozwój. 

Myśli nowoczesnego Polaka

 

Uroczystości rocznicowe w Chludowie koło Poznania

W sobotę 6 sierpnia, w Chludowie koło Poznania, w klasztorze Ojców Werbistów, dawnym majątku Romana Dmowskiego, odbyły się uroczystości patriotyczne upamiętniające postać Wielkiego Polaka, współtwórcę Niepodległej Polski. Orkiestra Dęta z Obornik wykonała utwory patriotyczne, pod pomnikiem Dmowskiego złozono kwiaty i wieńce. Uroczystą mszę świętą za duszę śp. Romana Dmowskiego odprawił o. Henryk Kałuża.

W kaplicy zgromadziło się ponad 150 wiernych, Po mszy świętej, była radna powiatu poznańskiego Ewa Kuleczka-Drausowska zaprosiła przybyłych do sali dawnego dworu, tam odbył się panel dyskusyjny na temat idei Dmowskiego, “Rozważania o współczesnej Polsce”, w którym uczestniczyli między innymi B. Rybicki z SN i były europoseł W. Tomczak.
 W dyskusji odnoszono się do sytuacji polityczno-społecznej w naszej ojczyźnie. Dominował pogląd, że tzw. polska prawica powinna zjednoczyć się, aby przeciwstawić się wszelkiemu lewactwu oraz libertynom.

Zdjęcia Romana Dmowskiego z okresu w Chludowie

Zobacz galerię zdjęć:

Pomnik Dmowskiego w Chludowie
Pomnik Dmowskiego w Chludowie Chludowo koło Poznania - dawny majątek Dmowskiego, dziś klasztor Ojców Werbistów Orkiestra Dęta z Obornik pod batutą Krzysztofa Warguły wykonała utwory patriotyczne Poczty sztandarowe TG Sokół:Gniazdo Koziegłowy(dawniej Nottingham)i Poznań-Rataje
Przemysław Sytek, Czesław Bernat i J. Marcinów Spuściznę NSZ przejmują młodzi - mówi płk Jan Podhorski ps. "Zygzak", pułkownik NSZ, żołnierz wyklęty Harcerze ZHR z drużyny im. Narodowych Sił Zbrojnych w Poznaniu występ tamburmajorek i tancereczek

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura